Education / Ausbildung

Internship as Boom Operator & Sound Assistent, Berlin (2020)

Network Movie in cooperation with the RBB (German public service TV)

Master of Arts in Sound Design

Interdisciplinary at the University of Music and Performing Arts Graz and the University of Applied Science FH Joanneum Graz, Austria (2019)

  • Audio Production and Post-Production
  • Sonic Interaction Design
  • Acoustic Environment, Soundscapes and Sound Ecology
  • Audio Branding
  • Product Sound Design for Industry
  • Sonification
  • Design, Management, Marketing & CI

Exchange Semester: College for Creative Studies Detroit, USA (2019)

  • Master Thesis
  • Independent Study in Sound Design
  • Game Projects II
  • Experimental Film
  • Narrative Filmmaking II
  • History of Videogames

Bachelor of Science in Electrical Engineering and Audio Engineering

Interdisciplinary at the University of Music and Performing Arts Graz and the Graz University of Technology, Austria (2017)

  • Audio recording and studio technology – measurement, recording and studio equipment
  • Audio technology and acoustics, e.g. musical acoustics, architectural acoustics and electroacoustics
  • Music theory, harmonic analysis, formal theory, analysis of musical works, ear training and instrumental lessons
  • Scientific principles and methods of electrical engineering, acoustics and signal processing
  • Scientific fundamentals, e.g. in mathematics and physics
  • Principles of communications technology and electronics

Advanced training online: Game Sound Design (Audiocation Audio Academy, 2016)

  • Fundamentals in the study of musical instruments
  • Building tracks for varying moods
  • Approach to sample libraries
  • Work methods, techniques, operating cycles
  • Introduction to film scores
  • Scoring of cut-scenes
  • Composing of in-game music
  • Layertracks
  • Approach to useful hardware
  • Introduction to harmonics
  • Foley, FX, creation of complex sounds
  • Building atmospheric settings
  • Several composing methods
  • Composing software
  • Practical tasks and exercises

Praktikum als Boom Operator & Tonassistent, Berlin (2020)

Network Movie in Kooperation mit dem RBB (öffentlich-rechtlicher Rundfunk)

Master of Arts in Sound Design

Interdisziplinär an der Universität für Musik und darstellende Kunst Graz und der Fachhochschule Joanneum Graz, Österreich (2019)

  • Audio Production und Postproduction
  • Sonic Interaction Design
  • Akustische Umwelt, Soundscapes und Soundökologie
  • Audio Branding
  • Product Sound Design für die Industrie
  • Sonification
  • Design, Management, Marketing & CI

Austauschsemester: College for Creative Studies Detroit, USA (2019)

  • Arbeit an der Masterthesis
  • Selbststudium in Sound Design
  • Videospiel Projekte II
  • Experimentaler Film
  • Narratives Filmmachen II
  • Geschichte der Videospiele

Bachelor of Science in Elektrotechnik-Toningenieur

Interdisziplinär an der Universität für Musik und darstellende Kunst Graz und der Technischen Universität Graz, Österreich (2017)

  • Fachwissen über Studiomesstechnik, Aufnahmetechnik und Studiogeräte
  • Audiotechnik und Akustik, z. B. Musikalische Akustik, Raumakustik und Elektroakustik
  • Musiktheorie, harmonische Analyse, Formenlehre und Werkanalyse, Gehörschulung und Instrumentalunterricht.
  • Wissenschaftliche Grundlagen und Methoden der Elektrotechnik, Akustik und Signalverarbeitung
  • Naturwissenschaftliche Grundlagen, z. B. in Mathematik und Physik
  • Grundlagen der Nachrichtentechnik und Elektronik

Online Weiterbildung: Game Sound Design (Audiocation Audio Akademie, 2016)

  • Grundlagen der Instrumentenkunde
  • Tracks in verschiedenen Stimmungen schaffen
  • Umgang mit Sample-Libraries
  • Arbeitsmethoden, Techniken, Arbeitsabläufe
  • Einführung in die Filmmusik
  • Vertonung von Videosequenzen
  • Komposition von Ingame-Musik
  • Layertracks
  • Umgang mit nützlicher Hardware
  • Einführung in die Harmonielehre
  • Foley, FX, Erstellen von komplexen Geräuschen
  • Atmosphärische Kulissen erstellen
  • verschiedene Kompositionsmethoden
  • Kompositionssoftware
  • Praxisnahe Aufgaben und Übungen